Svårt val

Jag lyckas alltid snubbla över nya möjligheter, nya intressanta människor och nya upplevelser. Jag tror att jag är född med tur. På något sätt verkar turen inte alltid vara med mig, för hade det varit så så hade jag inte varit frånskild. Men man kan kanske inte få allt.

Idag så snubblade det, nästan bokstavligt talat, in en otrolig möjlighet. Bakgrunden är att jag på halvtid forskar och på halvtid arbetar som projektledare, två saker som är väldigt lika och också väldigt olika. Projektet jag leder ligger inom samma område som det jag forskar kring, och forskningen och projektet föddes ungefär samtidigt. Och jag brinner för båda. Jag brinner för att svara på frågor och upptäcka nya saker via forskningen. Men jag brinner också för att inspirera andra och skapa samverkan, som projektet delvis går ut på. Problemet är lite att jag inte lyckas finansiera forskningen fullt ut, och att jag har känt mig väldigt ensam som forskare inom mitt område.

Så idag så får jag ett mail om en doktorandtjänst som utlyses, inom exakt mitt forskningsområde. Med några få undantag skulle jag kunna ha skrivit forskningsplanen själv. Några har tänkt ungefär samma saker som jag och ställer samma frågor som jag. Och de letar efter en ny  medarbetare! Jag har ringt och pratat med professorn i teamet och han sa att han inte kunde lova mig någon tjänst men att han inte trodde att någon skulle vara mer kvalificerad. Så om inget oförutsett inträffar så skulle jag kunna få jobbet ganska snart.

MEN universitetet ligger rätt långt ifrån där jag bor, om det ska fungera måste jag flytta eller veckopendla. Och då ha dubbel bosättning. Man tjänar inte så bra som doktorand. De vill dessutom ha mig på heltid, men jag vill fortsätta vara projektledare på halvtid och forska på halvtid. Jag vill både ha och äta kakan!

Å ena sidan är det väl nu jag är fri att flytta och göra vad jag vill, å andra sidan är det här jag har allt som betyder något. Som jag skrev i gårdagens inlägg så betyder mina närmaste allra mest för mig just nu. Och om jag flyttar så flyttar jag ju ifrån dem. Jag vet inte om jag vill lämna allt.

Jag ska iallafall söka tjänsten, och försöka förhandla fram något som är rimligt. Om det går. Annars måste jag allvarligt fundera på vad som är viktigt för mig. Jag har alltid så svårt att välja. Jag vill alltid både ha och äta kakan, och det ställer ibland till problem för mig. I kombination med ett duktighetssyndrom så gör det att man ofta känner sig otillräcklig.

Nu ska jag iallafall sova på saken!


Kommentarer
Postat av: Benu

Kul för dig! Till skillnad från de förändringar som sker runt mig så är dina förändringar öppnande och till din fördel.



//Benu - försöker vänja sig med ensamheten och ständiga förändringar som gör det allt svårare

2010-01-29 @ 07:52:16
URL: http://benu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0