Dags att deklarera

Jaha, då var det snart dags att deklarera. Och min mäklare har gjort ett lika bra jobb med deklarationsblanektten som han gjorde med försäljningen. Dvs ett uruselt jobb för att tala klarspråk. Ett haffsigt och slarvigt jobb. Det var bara tur att vår lägenhet hör till en av dem som "säljer sig själv". För det var då inte mäklarens förtjänst att vi fick den såld.

Exempel på vad vår mäklare gjorde:
Totalt kass lägenhetsbeskrivning. Den löd ungefär så här "hall med plastmatta och ljusa väggar. Kaklat badrum med badkar". Han la noll kraft på att försöka beskriva lägenheten, mer än bara rent tekniskt.

Envisades med att, i beskrivningen/prospektet, kalla vår lägenhet för 2:a med arbetskök fast den egentligen var en 2,5:a med öppen planlösning och ett alldeles ypperligt fullutrustat kök.

Klarade inte av att skicka mail och sms till BÅDE mig och  mitt ex.

Klarade inte av att hålla reda på när vi ville ha inflyttning, vilket resulterade i att köparen glatt förklarade att hon kunde flytta in redan om tre veckor när vi egentligen ville avyttra först 3 månader senare.

Klarade inte av att berätta för oss om att det var tid för att skriva kontrakt. Då vi inte ville/kunde flytta ut så tidigt som köparen ville så funderade vi på att ha visning (fick sålt innan visning). Då erbjöd mäklaren oss att "träffa spekulanten och diskutera inflyttningsdatum". När vi kom till kontoret så låg redan färdigtryckta kontrakt med datumet förskrivet.

Gav mig en utskällning för att leveransen av min post strulade första veckan, liksom mitt internet. Och därför ville ha fullmaktsblanketten för lägenhetsförsäljningen BÅDE mailad OCH skickad med post (något kanske skulle funka...) och inte hade möjlighet att åka 30 min enkel väg åt totalt fel håll för att in persona häma överlåtelseblanketten.

Fick för sig att jag skulle lösa lånen på gamla lägenheten INNAN försäljning. Inte som brukligt VID försäljning. Då jag inte var med vid försäljningen utan lämnade fullmakt ställde det till en del förvirring.

Kunde senare inte förstå varför JAG inte kunde bestämma att överlåtelsen skulle tidigareläggas, då jag flyttat ut och  mitt ex bodde kvar efter mig. Det måste ju vara den som BOR i lägenheten som bestämmer när nycklarna kan lämnas över. Sedan får jag göra plats i min kalender för att gå till banken. Det hade mäklaren MYCKET svårt att förstå.

Tja, det där var bara några exempel. Allmänt dåligt bemötande kan jag lägga till i raden. Jag har såklart, eftersom jag är som jag är, framfört denna kritik till hans chef. Som sedan har konfronterat honom med kritiken, varpå han (såklart) har förklarat och sagt emot det jag har kritiserat.

När väl deklarationen kom så var det fel fördelning i den, vilket gjorde att jag fick göra massa extrajobb för att slippa skatta för några hundra tusen jag aldrig fått.

Nu har jag äntligen fått en deklarationsblankett med rätt fördelning på. Men med fel pesonnummer. Blanketten har mitt ex personnummer. Det var bara tur att jag såg det. Jag har kikat och försökt förstå alla andra siffror, utom just personnumret.

Så nu börjar jag bli lite rädd. Av två skäl. Dels för att jag tror att mäklaren med flit har satt fel personnummer (eller tja, det överensstämmer ju med profilen att han bara är inkompetent) och kanske även med flit har gjort fel i fler steg av blanketten - det är ju JAG och inte han som ska stå till svars om det är felaktigheter. Och dels blir jag rädd för att jag börjar få förföljelsemani. Jag har ALDRIG förr trott att någon med flit försökt skada mig. Faktiskt aldrig.

Antingen har skillsmässan tagit mer på mig psykiskt än vad jag har förstått. Eller så säger min magkänsla tydligt åt mig att se upp med blanketten. Oavsett så hoppas jag att jag kan hitta någon som kan hjälpa mig granska blanketten innan det är dags att skicka in den.

Kommentarer
Postat av: Peter

Men shit! Vilken tokfrans! Mäklare och banktjänstemän är fan värsta sorten - värre än advokater ;)



På många håll kan man få hjälp med deklarationen på medborgarkontoret - där sitter det erfarna människor som jobbar med det här dagarna i ända, och det är deras jobb och plikt att hjälpa till. Och det är så vitt jag vet gratis.

2010-03-26 @ 07:22:31
URL: http://www.petersaventyr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0