Berg-och-dalbana och SAD

Jag tror jag lider av SAD (höst-/vårdepression) och att jag har gjort det väldigt länge. Jag självdiagnostiserar mig själv i princip varje höst och faktiskt ofta om vårarna. Jag kan minnas att jag gjort det åtminstone de senaste 5-10 åren med några undantag.

Det är väldigt jobbigt, att bli nedstämd utan orsak. Nu är ju mitt humör oftast väldigt gott, så min omgivning märker i vanliga fall inte när jag blir nedstämd. De njuter istället av att jag är lite tystare och lite lugnare.

Men när ens humör inte är lika mycket på topp som vanligt och man inte är lika stabil som vanligt, då kan denna i vanliga fall oskyldiga åkomma ställa till mycket obehag. Som just nu. I helgen har jag verkligen varit nedstämd, med perioder av uppsluppenhet. I fredags var jag trött och ledsen, i lördags lika så och på söndag kväll var jag riktigt ledsen. Inget känns som om det spelar någon roll och livet är allmänt tungt. Extra tungt med den historia jag nu har i ryggsäcken.

Jag hoppas att mitt humör stabiliserar sig och jag åter börjar vänja mig vid ljuset. Jag orkar inte med min säsongsdepression i år!

Kommentarer
Postat av: Benu

Du får en varm kram från mig i brist på ljuset.



Kram

//Benu

2010-03-22 @ 23:39:06
URL: http://benu.blogg.se/
Postat av: Peter

Det ska bli bra ska du se.

2010-03-23 @ 08:18:31
URL: http://www.petersaventyr.blogspot.com
Postat av: Hannah

Testa att prova ett receptfritt D-vitaminpreparat. Nya studer inom årstidsrelaterade depressioner tyder på att de kan hänga ihop med D-vitaminbrist. D-vitamin är heller inte skadligt, så det skadar inte att prova!

2010-03-23 @ 12:00:07
URL: http://schannalle.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kramar och D-vitamin. Båda verkar ju ofarliga så varför inte prova.

2010-03-23 @ 22:21:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0