Balansjakt

Tidigare i veckan skrev jag ett inlägg om att jag skulle börja ta bättre hand om mig själv. Det har väl gått så där så här långt. Jag är fortfarande medveten om att jag behöver lyssna på mig själv och min kropp, samtidigt som jag ofta håller för öronen och ropar "bingo" när den försöker säga mig något. Men jag ser iallafall att jag gör det. Det ser jag som ett steg i rätt riktning.

Det har fortfarande blivit många sena kvällar, men jag har klarat mig förvånandsvärt i veckan trots detta. Jag är välsignad med god sömn när jag väl kommer till ro och lägger mig.

Jag har faktiskt blivit duktigare på att äta frukost, även om jag fortfarande har ätit på jobbet några dagar. I dag var sämsta dagen pga kollektivtrafikstrul. Blev 40 min försenad till jobbet och fick inta en drickyoghurt på mötet jag blev försenad till. Tur att det var ett möte med mina närmaste medarbetare, så man kunde vara försenad och sitta och sörpla yoghurt mellan diskussionerna.

För mycket fet och onyttig mat... Tja, just nu känner jag att jag inte har så där jättebra perspektiv på vad som är onyttig mat. För några år sedan skulle jag ha klassat köttbullar som onyttigt, nu ser jag det som "iallafall riktig mat och innehållandes protein" och klassar det som nyttigt. Köttbullar har jag ätit två gånger den här veckan, båda gångerna tillsammans med goda vänner. Riktiga vänner bjuder nämligen på köttbullar (och annan enkel och snabblagad mat) när man kommer över på middag. För de vet att man inte kommer för deras kok-konst utan för deras sällskap.

En sak som en kompis "suckade" över ikväll var mitt alkoholintag. Hon tyckte att två dagar utan alkohol under en vecka var på tok för lite och att det borde vara tvärt om - max två dagar MED alkohol. Till mitt försvar sa jag att det oftast handlade om ETT glas vin/bubbel/cider eller liknande. Och då höll hon lite halvt om halvt med om att man faktiskt sett positiva resultat av en liten alkoholmängd. Men hon undrade ändå om det var riktigt bra för min mage.

Oredan i min lägenhet är avklarad. Mycket tack vare en telefonundersökning på uppdrag av Europaparlamentet som varade i minst 30 minuter. Medan jag svarade på allehanda frågor om allt från hur långt jag gått efter färskvatten idag till hur korrupta jag trodde svenska rättsväsendet var, om jag skrattat mycket under dagen, om jag känt mig nedstämd under större delen av dagen och hur jag skattade Sverige som land att bo i passade jag på att städa och feja i min lägenhet. Och när undersökningen var klar så fortsatte jag av bara farten. Det blev riktigt bra, och idag kunde jag till och med ta över en kompis på spondanfredagsmys.

Men oredan i mitt liv i stort består. Men jag tror inte det gör så mycket om jag bara håller ordning på allting annat och tar mig tid för mig själv ibland. Sätter gränser och prioriterar mig själv emellanåt.

Det kommer bli bra det här. Någon gång. På något sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0