Skattesmäll

Mitt i allt kaos får jag veta att jag troligtvis kommer åka på en ordentlig skattesmäll. 60 000:- i runda slängar. Allt pga att jag gått med på att få en mindre andel av köpeskillingen från bostadsförsäljningen, vi gick in i bostaden med 1/3 (jag) och 2/3 (min fd man) och delade försäljningsvinsten utefter det. Och jag räknade prisskillnaden mellan min gamla och min nya lägenhet utifrån det. Men nu när det är dags att deklarera visar det sig att det är bostadsrättsföreningens registrerade andelstal som är skatteverkets bas. Och vi skrev 50-50 på kontraktet, av enkelhet. Jag hade inte en tanke på att det skulle bli skilsmässa, och när det blev skilsmässa hade jag inte en tanke på att det stog någon fördelning på kontraktet. Eller att det spelade någon roll. Men nu visar det sig att det är underlaget till beskattning. Och då får jag inte få uppskov och skjuta på försäljningsvinsten, och tvingas betala skatt på en större vinst än vad jag har gjort. Det rör sig om ungefär 130 000:- som jag aldrig har fått i min ficka men som jag måste skatta för.

Där fick man för att man var så jävla snäll och inte tog sin lagstadgade andel (50%). Jag ska aldrig mera vara så snäll i en skilsmässa! Nästa gång ska jag ta det jag kan få och lämna den andra parten blödande. Så känns det just nu iallafall. Jag känner mig totalsnuvad! Att han dessutom har lagt ned 0kr på inköp av ny bostad, utan flyttade direkt hem till hennes lägenhet som bekostats av hennes föräldrar gör mig bara mer illamående. Och förbannad.

Idag är jag arg! Och det är faktiskt lite skönt!

Kommentarer
Postat av: anonym

Hej angående skattesmällen, har du hört med din exman om han kan lägga till pengar då det egentligen är hans skatt du betalar. Det är absolut inte rätt att du ska betala för hans del. Jag vet att skillsmässor inte är lätta, men det är ju en idé att fråga i alla fall. Lycka till!

2010-04-18 @ 01:39:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0