Kan man nå alla sina mål med hårt arbete?

Ja, som rubriken säger. Kan man nå ALLA sina mål med "hårt arbete", om man bara lägger manken till?

Jag tror att det är så, hittills har jag aldrig blivit överbevisad. Om man sätter upp ett mål och jobbar mot det, så kommer man förr eller senare att uppnå det. Om man önskar något tillräckligt hårt så kommer det slå in. MEN det kommer inte utan en kostnad. Och kostnaden kan ofta vara hög. En rad ur en sångtext jag hört för länge sedan lyder (ungefär) "be carefull what you wish for, you might just get it all". Och i många sagor så följer det tråkiga konsekvenser på önskningarna man uttalar till anden i flaskan. När det gäller mål så följer alltid uppoffringar, små eller stora.

Jag har lyckats med många saker i mitt liv. Jag har gått ned nästan 20 kg i vikt och behållet den vikten i över 10 år, jag har fått eller blivit erbjuden den typ av tjänster jag "drömt" om att få (men sedan tyvärr inte uppskattat dem så mycket när jag väl fått dem), jag har gått från att ha haft jättesvårt att få orgasm till att kunna få 4 orgasmer på 10 minuter (med någon som kan mina knappar), och jag har gått från att knappt haft några egna vänner till att vara omgiven av människor som verkar trivas i mitt sällskap.

Alla sakerna har inte varit saker som jag satt upp som konkreta mål, utan mer saker som jag önskat och sedan jobbat mot att uppnå. Det handlar ofta om att satsa tid och enerig, och våga tänja på sina egna gränser och gå utanför bekvämlighetszonen. Och det handlar om att gå på nitar. För livet är fullt av dem. De härdar oss. Men när jag tittar på vad jag har fått i gengäld så känns nitarna överkomliga och ofta värda att gå på.

Dit inte inräknat min skilsmässa, för jag vet ännu inte vilket mål det är meningen att den ska hjälpa mig uppfylla. Så den är jag inte alls tacksam för. Vill bara förtydliga det. Men kanske en dag att jag förstår vart den passar in i det stora samanhanget. Eller så får jag lära mig leva med att alla mina drömmar inte slår in.

Kommentarer
Postat av: En dansös dagbok

Du verkar ha en riktigt bra inställning och motivation i livet!

2010-01-31 @ 23:20:31
URL: http://tutku.blogg.se/
Postat av: maria

om alla ens drömmar slår in vet man ju inte förrän man lämnar detta livet... eller hur? Lycka till med allt!

2010-02-03 @ 16:41:40
URL: http://tidningenps.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0