Försöka se det positiva

De senaste veckorna har varit upp och ned. Saker och personer som har kostat mig energi har också gett mig energi, oftast har ekvationen varit plus minus noll eller till och med lite åt plushållet. Tyvärr driver jag mig själv lite väl hårt ibland och upptäcker först när jag börjar bli trött.

Idag har jag haft en halvdålig dag. Jag har tänkt mycket på mitt X och hans nya sambo. På allt som jag tidigare har fått som han nu ger henne. Och det gör väldigt ont att tänka på. Det gör mig arg, bitter och missunnsam. Och när jag är det så känner jag mig som en dålig människa. Och när jag känner mig som en dålig människa så blir jag ledsen, och arg. Och plågar mig själv lite extra genom att tänka på tråkiga saker, som mitt X och hans nya sambo.

Jag är medveten om den här spiralen. Ett sätt att bli av med frustrationerna som byggs upp har varit att skriva av mig här på bloggen. Jag har ofta skrivit när jag varit arg eller ledsen.

Ett annat sätt är att försöka bryta den negativa tankespiralen och tänka på positiva saker som hänt på senaste tiden. För det händer faktiskt bra saker i mitt liv just nu, ganska många saker till och med. Jag har fått nya bekantskaper av olika slag. En tjej som jag träffat via internet som jag umgås ganska mycket med. En tjej som jag träffade på SATS eventklass i Globen och som jag partade med på Café opera för några helger sedan, och en kompis kompis som sedan jag träffade honom på en fest i lördags chattat med mig på Facebook vid flera tillfällen.

Jag har också gjort roliga saker med människor i min omgivning som jag tycker om. Jag var och åt familjebrunch på Rika Talk hotell i Älvsjö med en kompis och hennes två barn, den yngsta mitt fadderbarn. Jag har varit och åkt gokart och spelat laserdoome med en kompis, somnat i soffan framför hockeyn tillsammans med en vän (som var vaken och tittade), suttit ensam på ett mysigt café och ätit en kolakaka stor som en fjärrkontroll, och ätit mysiga middagar och luncher med människor som med sin blotta närvaro förgyller min tillvaro.

Jag ska försöka komma ihåg dessa guldkorn även nästa gång jag blir deppig. Jag känner mig inte mindre sviken, arg och övergiven när jag tänker på dessa saker. Men jag känner mig mer som en värdefull individ och jag kan se att det finns mer i livet än den smärta jag känner för tillfället. Det ger mig hopp att fortsätta lite till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0