Jag vill ta det lugnt

Den här helgen har det hänt mycket, samtidigt som jag haft tid att fundera. Igår spenderade jag dagen på Ikea och Ica kvantum, och med att sätta ihop och ställa sakerna jag handlat på rätt ställe. Det var skojigt och välgörande att få pynta lägenheten. Mitt i stöket ringer en kompis som plötsligt blivit oplanerad, som frågar om hon får komma över och slappa hos mig. Det kändes riktigt bra, att någon ringer och frågar om de får komma och hälsa på mig. Att inte jag behöver strecha mig själv och anstränga mig för att något ska hända. Att jag bara kan sitta tillbakalutad och de stekta sparvarna flyger in i munnen på mig. Det kändes lite så igår.

Vi hade en jättetrevlig kväll. Åt god middag, drack lite vin (det som var kvar i flaskan efter i fredags räckte gott och väl till oss båda) och såg en film - Troja. Monteringen av mina beståhyllor fick vänta lite till. De ligger i en fin hög på mitt golv. Kanske ska jag ägna morgondagen åt att försöka montera den lilla.

Idag har jag ätit frukost med min kompis som sov kvar, ätit lunch och fikat med min fd svägerska som är min nuvarande kompis, hjälpt en kompis packa upp några flyttkartonger och sätta upp tavlor i sin nya lägenhet och därefter bjudit en kompis på middag. Och dagen har inte alls varit stressig, tvärt om.

Jag har kommit till en insikt den här helgen. Jag har börjat känna efter mera vad jag vill göra. Det har jag inte kunnat känna tidigare. Jag har inte haft någon aning om vad jag har velat göra, och då har jag bara följt andra. Jag har ibland trott att jag vetat vad jag vill göra, och ibland har jag bara struntat i vad jag trott att jag velat. Jag ska också bli bättre på att säga nej.

En sak jag känner väldigt starkt är att jag vill ta det lugnare. Jag är lite trött på krogen, gå ut och dricka alkohol. Det vill jag göra mindre av. Saker jag vill göra mer av är att bjuda hem vänner och fixa med lägenheten, spendera ensamma kvällar framför TVn eller datorn, komma igång med träningen igen efter mina två förkylningar på kort tid och justera min kost så jag kan gå ned några kilon till en mer trivsam vikt. Det här är vad jag vill göra. Det här är saker jag vet att jag mår bra av. Det kräver lite planering, men jag hoppas få kraft över till det när jag drar ner på tempot. Jag tror jag kan det, för nu börjar jag orka lyssna på mig själv. Jag behöver inte försöka överösta mina tankar och känslor med annat.

Jag ser fram emot en maj månad med saker JAG vill göra. Det här kommer bli en bra månad.

Kommentarer
Postat av: Peter

Lita på att den kommer att bli bra. Maj kommer att bli en varm och skön månad där alla kommer att vara så in i norden våriga eftersom de längtat och längtat efter värme!

2010-04-26 @ 07:52:45
URL: http://petersaventyr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0