Hackordning

Alla samhällen och subsamhällen har en hackordning. De finns de som står högst upp i näringskedjan och det finns de som står längst ned i näringskedjan. Och ju längre ned man kommer, desto hårdare blir hackandet. När någon blir hackad på så föds ett behov av att ge igen. Ibland så slår man uppåt, vilket är tufft men går. Men oftast slår man nedåt, för det är enklare.

De hela blir en ond cirkel, den som blir hackad på hackar vidare och gör livet olyckligt för någon annan. Ibland är hackandet med flit, och ibland är det av misstag. Oavsett så föder det ofta mera hackande.

Jag känner mig hackad på av min X-man, och blir därför mer trångsynt och ogynn än vad jag var förut. Både mot honom (såklart) men även mot min omgivning. Min världsbild kretsar mer och mer kring me, myself and I. Jag har förlorat en del av min förmåga att se andras bekymmer och andras perspektiv, och jag är snabb på att hacka eller vilja hacka.

Men jag vill bli en bättre människa än så. Jag vill vara med och stoppa detta eviga hackande. För att göra min omgivning bättre så kan jag bara börja med mig själv, och hoppas kunna inspirera andra. Därför måste jag lägga ned stridsyxan och striden, därför måste jag sluta tänka hämdlystet. Jag måste vända andra kinden till och sätta mig över min småsinthet. På det sättet kan jag bli en lite bättre människa imorgon än vad jag var igår.

Jag ska inte förstöra livet för mitt X, bara för att han förstörde för mig. Jag ska inte förstöra hans dag imorgon, eller hans helg. Jag ska låta honom ha sin lycka, oavsett om jag får min. För jag blir inte lyckligare av att hacka vidare. Men jag kan göra andra lite lyckligare genom att bita ihop och låta hackandet stanna hos mig.

Kommentarer
Postat av: Benu

Det tycker jag låter som en bra inställning och beslut. Det är tyvärr så att än om du slänger den där mobiltelefonen i golvet som inte gör som du vill så i slutändan är det du som står där med en än mer obrukbar telefon. Det kanske var skönt för stunden att få drämma den i golvet men förändrar tyvärr ingenting i långa loppet.



Ta hand om dig!



Kram

/Benu

2010-05-01 @ 02:15:59
URL: http://benu.blogg.se/
Postat av: Jag och mina små

En bra inställning har du, rätt väg att gå. Men bli inte för hårt mot dig själv de gånger du faller dit och bara vill göra illa, såra och ge igen. De känslorna är också naturliga att få då och då.

Var snäll mot dig själv!



//Linda

2010-05-01 @ 08:59:39
URL: http://www.jagochminasma.wordpress.com
Postat av: Benu

Ja precis. Håller med Linda. Det är helt ok att VILJA drämma den där prylen i golvet, men det är ju inte samma sak som att faktiskt göra det.



/Benu

2010-05-01 @ 10:34:47
URL: http://benu.blogg.se/
Postat av: Peter

Helt rätt. Ingen blir glad av att du ger igen. Inte du (du mår antagligen sämre). Inte han. Ingen alls.

2010-05-02 @ 22:09:52
URL: http://www.petersaventyr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0