Att kunna vända en känsla

I dag var jag med om något märkligt, något riktigt stort faktiskt. Jag lyckades vända en känsla. En dag som började lågt efter en jobbig natt blev en helt ok dag. Faktiskt en dag som mycket liknar den igår.

Gårdagen var som jag skrev tidigare bra, och den blev bättre frammåt kvällen då jag fick god middag, gott rosévin och trevligt sällskap. Jag var vaken aldeles för sent såsom man är när man har trevligt sällskap och sällskapet är ledig dagen efter (och man själv ska upp och jobba). Men när jag kom i säng somnade jag gott.

Bara för att vakna några timmar senare av att maran rider mig. Inte för att jag har drömt någon mardröm, iallafall inte vad jag kommer ihåg. Utan jag vaknar och av någon outgrundlig anledning börjar jag tänka destruktiva tankar. Jag vände och vred mig i sängen och försökte få tankarna att sluta snurra, men ingenting hjälpte. Jag sov oroligt resten av natten, varje gång jag vaknade till kände jag mig obehaglig till mods och nedstämd, och de negativa tankarna fanns precis under ytan. När jag sedan gick upp på morgonen och satt på bussen så fortsatte tankarna snurra.

Men någonstans så slutade de negativa tankarna regera. Jag vet inte när eller hur, utan kan bara konstatera att större delen av dagen har blivit bra ändå. Kanske var det för att jag visste att jag skulle få trevligt fikasällskap idag? Kanske var det för att jag ska på bio med två roliga människor ikväll och se en film som jag tror är jättebra. Kanske var det för att jag har haft flyt i mitt arbete och börjar känna att jag kommer någon vart med mina rapporter, ansökningar och projektplaner. Just nu har jag tre saker som jag arbetar på parrallellt, och alla tre skulle egentligen ha varit färdiga i förrgår...

Jag hoppas att det här händer fler gånger. Och då ska jag försöka vara mer uppmärksam på vad det är som gör förändringen. För då kanske jag kan skapa den faktorn själv, och på det sättet styra över mina känslor och förväntningar. Idag är jag bara fascinerad över att det gick.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0